Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

VresTaPanta.gr | 22 Απριλίου 2018

Scroll to top

Top

No Comments

Υπάρχουν "καλά" και "κακά" λιπαρά; - VresTaPanta.gr

Υπάρχουν «καλά» και «κακά» λιπαρά;
Δέσποινα Σαββίδου

Οι περισσότεροι άνθρωποι που ακολουθούν την συνήθη δυτικού τύπου διατροφή καταναλώνουν υπερβολικές ποσότητες κακών λιπαρών, που είναι κορεσμένα, και λαμβάνουν πολύ λίγα ακόρεστα λιπαρά, τα καλά λιπαρά.

Τα λιπαρά που αποτελούνται από λιπαρά οξέα έχουν πολλές λειτουργίες:

  1. Απορροφούν τις λιποδιαλυτές βιταμίνες δηλαδή τις βιταμίνες A,D,E,K
  2. Βοηθούν στην παραγωγή ορμονών σχετικών με το φύλο και
  3. Ρυθμίζουν το μεταβολισμό.

Ενώ τα κορεσμένα λιπαρά και τα trans fatty οξέα έχουν την ικανότητα να αυξάνουν τα επίπεδα χοληστερίνης στο αίμα, τα ακόρεστα λιπαρά μειώνουν την χοληστερίνη ή δεν έχουν επίδραση σε αυτήν.

Επειδή τα λιπαρά, με 9 θερμίδες ένα γραμμάριο, έχουν διπλάσια ποσότητα θερμίδων από τις πρωτεΐνες και τους υδατάνθρακες, η υψηλή σε λιπαρά διατροφή μπορεί να οδηγήσει σε πρόβλημα περιττού βάρους. Στην Μεγάλη Βρετανία οι άνθρωποι που λαμβάνουν περίπου τις μισές τους θερμίδες από λιπαρά και σε μεγάλο ποσοστό από τα κακά λιπαρά. Οι ειδικοί συμφωνούν ότι το 35% της λήψης θερμίδων από τον οργανισμό πρέπει να είναι από όλα τα λιπαρά με μεγάλο ποσοστό σε ακόρεστα. Τα ακόρεστα λιπαρά διασπώνται σε μονοακόρεστα και πολυακόρεστα.

Μονοακόρεστα

Λέγονται και Ωμέγα -9 λιπαρά οξέα, τα μονοακόρεστα θεωρούνται ως «καλά» λιπαρά επειδή δεν έχουν καμία αρνητική επίδραση στην υγεία και μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να αντικαταστήσουν τα «κακά» κορεσμένα λιπαρά. Το ελαιόλαδο που κατά 80% είναι λινολεϊκό οξύ είναι στην κορυφή της λίστας των μονοακόρεστων λιπαρών. Η μεσογειακή διατροφή χρησιμοποιεί ελαιόλαδο αντί επεξεργασμένα λίπη και οι άνθρωποι από τις χώρες αυτές έχουν αξιοσημείωτα χαμηλά ποσοστά καρδιαγγειακών παθήσεων. Οι διαπιστώσεις για το ελαιόλαδο περιλαμβάνουν ακόμη μείωση της γαστρικής οξύτητας, πρόληψη δυσκοιλιότητας και ενίσχυση της ανάπτυξης των οστών. Το καλύτερο ελαιόλαδο, ως προς τη γεύση και τη θρεπτική αξία είναι το ψυχρά επεξεργασμένο, παρθένο ελαιόλαδο από ένα μόνο είδος ελιάς. Καλές πηγές μονοακόρεστων λιπαρών οξέων είναι:

Ελαιόλαδο

Αβοκάντο

Καρύδια και σπόροι

Πολυακόρεστα

Αποτελούνται από δυο οικογένειες βασικών λιπαρών οξέων: Ωμέγα-6 και Ωμέγα -3. Τα συστατικά αυτά πρέπει να λαμβάνονται από την διατροφή επειδή δεν παράγονται από τον οργανισμό. Τα Ωμέγα-6 είναι απαραίτητα για υγιή ανάπτυξη. Η έλλειψή τους μπορεί να αναστείλει την ανάπτυξη και το ανοσοποιητικό σύστημα και να οδηγήσει σε δερματικά προβλήματα και θρομβώσεις του αίματος. Τα Ωμέγα-3 είναι απαραίτητα για την πρόωρη ανάπτυξη του εγκεφάλου και του αμφιβληστροειδή του ματιού, μειώνουν φλεγμονές, είναι χρήσιμα στην αντιμετώπιση των καρδιακών παθήσεων, της ψωρίασης και της αρθρίτιδας.

Καλές πηγές Ωμέγα-6 είναι:

Φυτικά έλαια όπως αραβοσιτέλαιο, σογιέλαιο και ηλιέλαιο

Καλές πηγές Ωμέγα-3 είναι:

Λιπαρά ψάρια όπως σαρδέλα, κολιός και ρέγγα

Καρύδια

Λάδι γογγυλόσπορου

Trans «κακά»

Δεν είναι απαραίτητα για την διατροφή. Τα οξέα trans  συνδέονται με καρδιακές παθήσεις.

Πηγές trans λιπαρών είναι:

Κρέατα και παράγωγα τους

Γαλακτοκομικά προϊόντα

Επεξεργασμένες τροφές όπως πατατάκια, μπισκότα, κέικ, γλυκές πίτες

Μαργαρίνες και λίπη με τεχνητή σκλήρυνση για αποφυγή δυσοσμίας