Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

VresTaPanta.gr | 18 Ιουνίου 2018

Scroll to top

Top

No Comments

Πώς οι τροφές βελτιώνουν τη διάθεσή μας - VresTaPanta.gr

Πώς οι τροφές βελτιώνουν τη διάθεσή μας
Δέσποινα Σαββίδου

Εάν η Μητέρα Φύση μερίμνησε να «προικίσει», αν και σε απειροελάχιστη ποσότητα, ορισμένες τροφές όπως το κρεμμύδι με την κερκετίνη που διαθέτει  ήπια ηρεμιστική δράση, ποιος ξέρει πόσες άλλες καταπραϋντικές ουσίες υπάρχουν στις τροφές και δεν έχουν ανακαλυφθεί. Είναι πιθανό κάποια άλλα φυσικά καταπραϋντικά να προσκολλώνται στους οπιούχους υποδοχείς του εγκεφάλου, επιδρώντας σαν την μορφίνη. Υπάρχουν τριάντα έως σαράντα  ουσίες στον εγκέφαλο, οι περισσότερες απο τις οποίες επηρεάζονται από τα συστατικά των τροφίμων που καταναλώνουμε. Ιδιαίτερη δράση πάνω στους νευροδιαβιβαστές έχουν ορισμένα αμινοξέα, όπως η τρυπτοφάνη και η τυροσίνη. Για παράδειγμα, τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες, όπως τα ζυμαρικά, είναι βιοδιαθεσιμότερες πηγές τρυπτοφάνης, η οποία ευνοεί την παραγωγή σεροτονίνης. Η σεροτονίνη είναι ο βασικός νευροδιαβιβαστής που ηρεμεί το σώμα μας. Επομένως, όταν επιθυμούμε να χαλαρώσουμε, ενδείκνυται η κατανάλωση γευμάτων πλούσιων σε βραδυφλεγείς υδατάνθρακες. Εάν, αντιθέτως, χρειαζόμαστε τόνωση, ενέργεια και εγρήγορση, τα καταλληλότερα γεύματα είναι εκείνα που περιέχουν περισσότερη πρωτεΐνη, καθώς έχουν και υψηλότερη περιεκτικότητα σε τυροσίνη. Η τυροσίνη ωθεί τον εγκέφαλο να παράγει περισσότερη νοραδρεναλίνη και ντοπαμίνη, ουσίες που προκαλούν εγρήγορση.

Διάφορα πεπτίδια που εκλύονται στο έντερο όταν καταναλώνουμε κάποια τροφή μπορούν επίσης να δράσουν τόσο απευθείας στον εγκέφαλο όσο και στο πνευματογαστρικό νεύρο, το οποίο στέλνει μηνύματα σε αυτόν. Παρόλο που οι ειδικοί δε συμφωνούν απόλυτα για το πώς ακριβώς συμβαίνει αυτό, είναι γενικά αποδεκτό ότι οι υδατάνθρακες έχουν θετική επίδραση στη διάθεση, ιδίως σε συγκεκριμένες μορφές κατάθλιψης, όπως η μελαγχολία που προκαλεί το προεμμυνορροϊκό σύνδρομο και η «χειμερινή κατάθλιψη» γνωστή και ως SAD (seasonal affective disorder). Σκευάσματα δραστικής σεροτονίνης χορηγούνται συχνά για την θεραπεία της κατάθλιψης.

Πιο πρόσφατα αποδείχτηκε ότι και άλλα συστατικά των τροφών, όπως το φολλικό οξύ, επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό τη διάθεση, πιθανώς επειδή ρυθμίζουν τα επίπεδα σεροτονίνης μέσω σύνθετων αλληλεπιδράσεων της χημείας του εγκεφάλου.

Επιπλέον

Καλύτερες τροφές – πηγές σεροτονίνης: αβοκάντο, ανανάς, παπάγια, μελιτζάνες, ακτινίδια, καρύδια, δαμάσκηνα.

Καλύτερες τροφές – πηγές τρυπτοφάνης: γάλα, τυρί, γαλοπούλα, γαρίδες, ζυμαρικά, φιστίκια, ψάρια, ασπράδια αβγών.

Καλύτερες τροφές – πηγές τυροσίνης: όσπρια, φασόλια, αρακάς, φιστίκια, γαλακτοκομικά.